Tur til Rumænien 2.10 – 7.10.2014

9 personer kører afsted i lastbil + bus torsdag morgen kl. 4,00, første rast efter Østergårdsvej v. Schalsee , hvor vi fik kaffe og Ingas boller. Derfra ad motorvejen mod Berlin, før Berlin så vi mange traner på markerne, vi kører gennem Berlin og videre ad motorvejen mod Dresden, hvor vi raster v. Freinhoufener (der var netop kø i vores kørselsretning) boller med pålæg i det fri.
Videre ad motorvejen mod Tjekkiet, der blev købt vignetter (vejskat) grænseovergangen mærkede vi ikke meget til. Landskabet ændrede sig meget fra store flade marker til ”bakker” kørte gennem lange tunneller og langs veje huggede i klipper. Vi kørte gennem Prag til vores hotel Top hotel et meget stort hotel med marmorgulve og ”guldsøjler” meget flot. Spiste en dejlig middag og hyggede os med irsk coffee inden vi gik til ro. Eva fik vekslet sin prada seddel, dagens kørsel 970 km. NB. Temperatur ved dagens begyndelse ca. 90 og iført tykke uldstrømper, da vi nåede Prag, kom strømperne af og sandaler på 270

Fredag: Heller ikke i dag fik vi lov til at sove længe, det første vækkeur ringede kl. 5,00. Efter en alsidig morgenmad – meget at vælge imellem selv ”grønne æg” forlod vi hotellet kl 7,00 og kørte mod Brno, en ret diset morgen, men så dog solen som en rød ildkugle. Vejene i Tjekkiet er oplevelse for sig, alle organer der ikke sad løse i forvejen blev rystet løse. Der var meget vejarbejde, og uheldigvis opstod der kø, hvilken det tog ca.1½ time at komme igennem, årsagen ukendt. I dag så vi mange vildsvin på markerne.
Kørte i udkanten af Brno, en stor by med rigtig mange ”højhuse”. Inden vi nåede den slovaskiske grænse kørte vi forbi store marker med majs. Der blev der købt vignetter i Brodski Dialmata, grænsen til Slovakiet blev passeret, kørte forbi endnu flere større marker og gårde. Frokost sandwich købes og spises i bussen. Vi når den ungarnske grænse, papirer til lastbilen klares, Jens Erik fik først sine klaret 20 km fra grænsen. Nu kører vi igennem et meget fladt landskab, til i nærheden af Budapest, hvor der er bjerge, her kører vi over Donau, hvis blå farve nærmest er grå.
Fra Budapest mod den rumænske grænse bliver landskabet igen meget fladt med store marker, vi så store gårde ”måske gamle kooperativer” og kvæg på græs. Kl. ca. 20,00 passerede vi grænsen til Rumænien og kørte til vores Hotel Transit i Oradeo. Efter en lækker middag med drikkevarer var det tid til at kravle til ”køjs” Dagens kørsel 770 km. Pris for opholdet 1040 Lei = 1800 Kr. all incl.

Lørdag: Efter en dejlig morgenmad kl. 7,00 ”rumænsk tid” kom Karla med familie og hentede os. Vi kørte mod Cehu forbi dæmninger – gennem lokalområdet, kørte bl.a. gennem byerne Sarsig og Baucla da Barco, hvor vejene var smalle og meget ujævne, der var grøfter langs vejen, og afløb fra tagrender gik direkte deri, vi så ”lillemor” følge sin ko på græs, og mange fårehyrder med store flokke af får. Det var ikke flotte maskinparker, men meget gamle redskaber der var ved gårdene, megen transport var med brug af en hest foran en kassevogn. Det var tæt på vi havde fået en ny passager, en ko ville have et horn i siden på os, men vi blev heldigvis ikke en ny kofanger. Langs vejene var der mange valnøddetræer, vi så mange der samlede nødderne op, der gives en god pris for dem. Vi så også store plantager med æbletræer inden vi nåede Cehu.
Ankommet til børnehjemmet blev vi modtaget af lederen og en flok børn, der næsten kæmpede om at få lov til at hjælpe til med at bære ting fra lastbilen og ind. Efter aflæsningen blev i budt på en lækker anretning ”kyllingefilet med ost dertil små kålruller med ris og kaffe med kage” Fik fortalt at børnehjemmet er blevet renoveret over en længere periode, til nogle venlige og lyse rum. Der bor 110 børn i alderen fra 1 måned til 23 år, der er almindelig skolegang fra kl. 8,00 – 14,00, derefter skal der læses lektier inden fritid, hvis de har lyst betales for videre uddannelse, flere af tidligere ”børn” var nu ansat på børnehjemmet. Ud over midler fra humanitær søgte de mange fonde, de fik ”ikke” megen offentlig hjælp. Vi jbblev vist rundt på børnehjemmet, børnene bor 8 sammen i hvert rum, senge og borde er lavet af eleverne selv. Vi så et fint træværksted, hvor der blev produceret mange fine ting, vi fik gaver bl.a. et hus som kan ses i Brædstrup, deres ønske var værktøj. Vi så også det kreative værksted, hvor børnene kunne sy f.eks. deres eget tøj, her fik vi også gaver, deres store ønske var forskellige stoffer – sytråd – blonder og broderigarn. På børnehjemmet så vi nogle glade og dejlige børn, og der var en utrolig positiv stemning i hele huset.
Fra børnehjemmet kørte vi til plejehjemmet og læssede af, blev modtaget af lederen, som var parat til at hjælpe med aflæsningen, det sidste der blev læsset af var sengene, noget af en oplevelse, at få dem op ad en smal sliske, men med Jens Eriks hjælp som hest gik det hurtigt. Plejehjemmet trakterede os med frokost ”suppe og steg” efter at vi var indkvarteret på Panorama, stedet levede op til sit navn, en fantastik udsigt til alle verdenshjørner. Dagen sluttede med god mad og hyggeaften i en hyggelig stemning.

Søndag: Vi fik lov til at sove længe først morgenmad kl. 9,00 vi var nok lidt matte. Tog en tur ned til byen for at købe lidt ind. Det var Poulas fødselsdag, 2 år, en stor dag for hende, vi købte en lyserød kimono, spiste frokost på hotellet og afgang derfra kl. 14,30. På vejen tilbage til Oredea så vi igen store fåreflokke med hyrder, fårene græsser markerne af videre til nye afgræsninger, inden de efter et ½ år vender om og skal tilbage til ”hjemmet” for at læmme, en gratis afgræsning for ejerne. En dejlig tur over bjergene med mange hårnålesving, og forbi flere skisportshoteller. Overnattede igen på ”Hotel Transit” i Oredea.

Mandag: Tidligt oppe Jan og Valther kørte før kl. 7,00, uden morgenmad, vi andre blev og fik morgenmad kl. 7,30, da vi var færdige med morgenmaden havde lastbilen passeret grænsen, vi var hurtigt gennem paskontrollen. Hjemad kører vi uden om Budpest og kl. ca. 11,00 indhenter vi lastbilen. Kort før Bratislava holder vi ind og køber en sandwich. Vi har nu kørt ca. 500 km af de 995 km vi skal køre i dag. Kl. 14,00 kører vi ind i Tjekkiet, og efter en god dagstur kommer vi ind i Tyskland og overnatter i Dresden.
Tirsdag: Efter et godt morgenmåltid kører vi nordpå mod Bad Segeberg. Vi nyder solopgangen- det tegner igen til en smuk dag, vi kører mod Berlin efter lidt kø på ringvejen i Berlin, er vi atter ude på motorvejen mod Hamburg.
V så igen traner der spiste majskerner på de høstede majsmarker. Det begyndte nu at regne rigtig meget, og der er ca. 260 km hjem og kl. er 14,30. Sidste stop restaurant Schakenburg med tankning af bil og forplejning. Kl. 18,00 præcis nåede vi Østergårdvej igen efter en god tur, hvor vi oplevede at vores indsats skaber glæde, at opleve den taknemmelighed de udviser over det givne, og se den forskel det gør i deres hverdag.
Nogle oplevelsesrige dage er til ende efter at have kørt ca. 3900 km på veje hvor der var lange strækninger med vejarbejde og ændrede kørebaner, men spændende at se de vekslende landskaber på turen.